Flower-flower kiterr

Ahad

Skrip Mandarin...


Assalamualaikum Warahmatullahiwabarakatuh…

Hai..hai..hai..Alhamdulillah..akhirnya dapat juga hidayah nak post entry baru hari ini..walaupun sebenarnya dah agak lama niat tu muncul…first sekali..aku bersyukur di atas setiap helaan nafas yang dipinjamkan untukku hingga ke hari ini..aku masih di sini untuk terus memikul tanggungjawab sebagai khalifah Allah..insyaAllah..
Baiklah…kali ini aku cuma tergerak hati nak kongsikan sedikit skrip drama mandarin yang aku dah buat semester ni..kenapa??
Sebabnya aku rasa mungkin ianya boleh dijadikan rujukan untuk sesetengah orang.. lagipun masa mula-mula nak reka skrip ni pun puas aku geledah mana-mana laman yang berkaitan..serius leceh..still tak dapat idea juga..aku terfikir..macam mana la budak-budak lain dapat idea ye..lagi-lagi yang baru-baru belajar..aku yang dah memang ada basic ni pun ambil masa juga nak menyiapkan skrip ni..dah banyak hari aku mengelamun…akhirnya aku dapat idea juga..alhamdulillah..ni yang asli dari otak aku tau..bukan cetak rompak ye..tapi skrip ni dialog untuk dua orang je..tapi kalau nak ubah jadi “berorang-orang” pun boleh je..pandai-pandai sendiri la ye..(^_^)..videonya ada tapi tak boleh la nak letak kat sini..segan...



SLOT 1: Da Dianhua (Menelefon)

Pada suatu petang, semasa sedang berehat di bilik,tiba-tiba Ain teringatkan sahabatnya yang telah lama tidak berjumpa. Ain bercadang ingin keluar berjalan-jalan sambil tengok wayang pada hujung minggu ini. Lantas Ain menelefon sahabatnya itu….

Sambil mengambil telefon dan mendail nombor sahabatnya…
Ain : Wei, ni hao, zhe shi Siti ma?
Ain : Hai, apa khabar, adakah ini Siti?

Siti : Ni hao, shi a..wo shi Siti. Zhe shi shui?
Siti : Khabar baik, ya saya Siti. Ini siapa?

Ain : Wo shi Ain..ni hai jide ma. Hao jiu bu jian.
Ain : Saya Ain..adakah awak masih ingat. Sudah lama kita tidak berjumpa.

Siti : Owhh, dangran wo hai jide ni. Shi a..hao jiu bu jian. You shenme shi wo keyi bangni ma?
Siti : Owhh, mestilah saya masih ingat awak. Betul..sudah lama kita tidak berjumpa. Ada apa-apa yang boleh saya bantu?

Ain : Zhege xingqi tian ni youkong ma?
Ain : Adakah awak ada masa lapang pada hujung minggu ini?

Siti : Yingkai shi you kong ya..wei shenme?
Siti : Rasanya saya ada masa lapang..kenapa?

Ain : Wo xiang qu gouwu zhongxin kan dianying he mai yixie dongxi. Women yiqi qu hao ma?
Ain : Saya ingat hendak pergi ke pusat beli-belah untuk menonton wayang dan membeli sedikit barang. Kita pergi bersama-sama nak tak?

Siti : Hao, keyi ya..ni xiang shenme shihou qu?
Siti : Baiklah,boleh sahaja..awak hendak pergi pada waktu bila?

Ain : Na, zhege xingqi tian zaoshang 10 dian women zai chezhan jianmian hao ma?
Ain: Kalau begitu, hujung minggu ini pada pukul 10 pagi kita berjumpa di hadapan stesen boleh?

Siti : Hao, bu jian bu san. Zaijian..
Siti : Baiklah, tunggu sehingga datang. Selamat tinggal.

Ain : Zaijian..
Ain: Selamat tinggal…


SLOT 2: Canjia Hunli ( Jemputan ke Majlis Perkahwinan)

Pada pagi hujung minggu seperti yang dijanjikan dua sahabat itu,seorang budak perempuan kelihatan tergesa-gesa menghampiri stesen.Dan kelihatan seorang lagi budak perempuan seperti sedang menanti seseorang.

Siti: Duibuqi, rang ni jiu deng le.
Siti : Minta maaf, saya terlewat.

Ain : Mei guanxi. Wo yeshi gang lai dao zheli.
Ain : Tidak mengapa. Saya juga baru sahaja sampai sini.

Siti : Na, women kuai qu ba!
Siti : Jom, kita pergi cepat!

Ain: Bie ji, xianzai cai 10 dian ban, dianying 12 dian cai kaishi.
Ain : Sabar, sekarang baru pukul 10.30, wayang mula pada pukul 12.

Siti: Tingshuo, ni de jiejie xia ke yue yao jiehun le,shi ma?
Siti : Dengar cerita, kakak awak sudah mahu berkahwin pada bulan hadapan,betulkah?

Ain: Shi a,ni zenmeyang hui zhidao?wo gang zai xiang yao gen ni shuo.
Ain: Betullah,bagaimana awak boleh tahu?saya baru bercadang hendak memberitahu awak.

Siti: Ooo..shangge yue wo you jiandao ni de jiejie zai gouwu zhongxin. Wo kan dao ta zai shiyishi hunyi.
Siti : Ooo..pada bulan lepas saya ada terjumpa kakak awak di pusat beli belah . Saya ternampak dia sedang mencuba pakaian pengantin.

Ain : Na, xia ke yue qing ni lai wo jia canjia.
Ain : Kalau begitu, jemput awak datang ke rumah pada bulan hadapan.

Siti : Hao, wo yi ting hui lai de.
Siti : Baiklah, saya pasti akan datang.



SLOT 3: Daoqian (Memohon Maaaf)

3 minggu kemudian…
Siti telah membelikan hadiah sempena majlis perkahwinan kakak Ain pada bulan hadapan. Dia meminta Ain untuk memberikan bagi pihaknya kerana dia tidak dapat menghadiri majlis tersebut..ikuti dialog dua sahabat ini…

Ain: Siti, keyi zhidao ma,wei shenme ni yao jian wo?
Ain: Siti, bolehkah saya tahu mengapa awak mahu berjumpa dengan saya?

Siti : Wo xiang yao gen ni daoqian yingwei wo bu nenggou canjia ni jiejie de hunli.
Siti : Saya ingin meminta maaf kerana saya tidak dapat menghadiri majlis perkahwinan kakak awak.

Ain : Wei shenme? Ni you shenme shi ne?
Ain : Kenapa?Awak ada apa-apa hal ke?

Siti: Zong xia ke xingqi, wo de fumu jiao wo hui qu zaogu wo shengbing de popo.
Siti : Mulai minggu hadapan, ibu dan ayah saya menyuruh saya pulang ke kampung untuk menjaga nenek saya yang sedang sakit.

Ain : Ooo..wo mingbai le.Mei guanxi..
Ain : Ooo..saya faham.Tidak mengapa.

Siti: Dan shi, wo you mai yi xie liwu yao song gei ni jiejie, ni bang wo gei ta ke yi ma?
Siti : Tetapi, saya ada belikan hadiah untuk kakak awak, bolehkah tolong berikan kepadanya?

Ain : Dangran ke yi..wo yiting hui bang ni de.
Ain : Semestinya boleh..saya pasti akan tolong awak.

Siti : Ranhou, bang wo zhu ta xinhun kuaile he wo de daoqian.
Siti : Dan, tolong sampaikan ucapan Selamat Pengantin baru dan saya minta maaf kerana tak dapat menghadirkan diri di majlisnya.

Ain : Hao de..
Ain : Baiklah…

Siti: Xiexie ni..
Siti: Terima Kasih..

Ain: Bu yong keqi.
Ain: Sama-sama.

Tiada ulasan: